Durant la dècada
dels vuitanta, l’etnòleg Artur Blasco va aconseguir aplegar a la plaça d’Arsèguel
tots els acordionistes que encara rondaven pels pobles i llogarrets de la
muntanya catalana. Es tractava de gent del país, forjats per la terra que els
va veure néixer, a la qual hi estaven
lligats per un grinyol, no apte per als gustos refinats, amb un nyigui-nyogui
que encetà el segle XX musical a l’Urgellet i al Baridà.
L’acordió va
venir de més enllà de les muntanyes. Els treballs de la vinya i de la verema, l’obertura
de tota mena de carreteres i de línies de ferrocarril, i les explotacions mineres
de ferro van atraure molta gent de les nostres contrades cap al Rosselló i el
Llenguadoc. Solters, hereus, concos, mestresses, i molts emprenedors de les cases
més humils, la gran majoria de les existents, van travessar la Perxa i la
Quillana per guanyar diners per alimentar els de casa. La gran Guerra Europea va deixar França òrfena d’homes i calien
mans per al treball rural.
Alguns van tornar
a casa amb un raconet, acompanyat sovint de tota mena d’articles, massa cars o
introbables als mercats catalans: cassoles de ferro colat, ensulfatadores, peces
de roba i eines de tota mena. Altres van tornar carregats amb un nou
instrument, cridaner i capaç d’arraconar les atrotinades orquestres que
maldaven per aquests paratges. Estem parlant de l’acordió. Un home sol, carregat
amb un mocador de farcell pels corriols i camins de ferradura de les valls i
riberes del Segre, era capaç de
transformar el que duia en tota una orquestra. En poc temps, l’acordió va ser
el protagonista de festes i aplecs de la muntanya catalana. Pràcticament a cada
poble hi havia un acordionista.
El pas de les
agulles del rellotge acceleraren l’envelliment dels acordionistes, que amb la
seva sintonia, acompanyaren la decadència del nostre petit país: els joves
guillaven per no tornar, els vells s’amaraven de l’olor de la terra, i les
portes de les cases tancaven mentre els llosats s’ajeien.
Mentre això
passava, i abans que fos tot inevitable,
l’Artur Blasco i una colla de gent, arreplegaren els acordionistes supervivents
davant d’un públic fidel, compost per gent del terrer, a la plaça d’Arsèguel.
La gent de la contrada hi anava per sentir els darreres espernetecs d’aquella
vida de muntanya que moria amb la decadència d’aquesta terra, de la qual l’acordió
n’era el notari. Arsèguel es va convertir en un punt d’aplec de referència per
aficionats a aquella música, nostàlgics sense voler, d'una societat mil·lenària que es resistia
a desaparèixer.
Centúries abans,
aquest poble va aplegar un seguit d’homes,
també fills d’aquesta muntanya, avantpassats de molts urgellencs i cerdans, que
un bon dia, seguint qui sap quina tradició, es van tornar bandolers, en el cas
que ens ocupa sota el comandament de
Joan Cadell, senyor del castell d’Arsèguel. Potser entre els avantpassats d’aquells
acordionistes i d’aquell públic fidel hi havia gent de partides i de bàndols,
capaços de prendre si calia, el tret d'un pedrenyal. Els muntanyencs han estat
sempre gent avesada a córrer amunt i avall, amb el seu posat murri quan cal, i
obert quan convé. I com no, en cas de necessitat, amb enginy i un cop de geni,
sortir endavant amb l'ajuda de la pòlvora o d'un cop del que sigui.
La disminució de
les rendes senyorials, l’allunyament dels centres de decisió i el començament
de la formació del que molt més tard serien els estats nacionals, van provocar
que nissagues de petits barons, seguint costums antics, emprenguessin el
camí del bandolerisme i de l’assalt de béns aliens, sempre acompanyats dels
seus fidels. En poc temps, els seguidors de Joan Cadell s’anomenaren
arreu de Catalunya els Cadell; i els d’una família contrària, senyors de Nyer,
es coneixien com a Nyerros.
Lluís Obiols,
historiador i arxiver de la Ciutat d’Urgell, igual que va fer l’Artur
Blasco fa uns anys, però en l’àmbit de la recerca històrica, ha tret de l’oblit
una realitat i ha emplaçat Arsèguel com el centre d’una senyoria que es va
convertir al segle XVI en “Lo Niu dels
Bandolers de Catalunya”.
Obiols ha buscat
en les arrels del conflicte que més tard va originar la partició del Principat
de Catalunya en els dos grans bàndols esmentats. I ho ha fet indagant en fonts
primàries que fins ara han restat inèdites per a la majoria de mortals. Els Cadell
convertiren Arsèguel en l’epicentre de les seves accions polítiques i
econòmiques (atracaments en tota regla). Part d’aquesta investigació ha estat publicada
en un llibre d’Edicions Salòria, de la Seu d’Urgell.
Aquesta recerca l’ha
empès a conèixer encara més un país coronat pel niu d’Arsèguel, que s’estenia des d’Èvol
(Conflent), fins a Cubells (Noguera). Conèixer el conflicte dels Nyerros i dels
Cadell, significa comprendre l’Alt Urgell, la Cerdanya i el Conflent.
Aquesta
gènesi de la lluita de bàndols dels segles XVI i XVII ha estat sempre oblidada per
la historiografia catalanista (sic), avesada al mític eix Barcelona – Ripoll –
Vic. De fet, sempre ha girat l’esquena a aquesta terra. Parlen de Nyerros i
Cadells, però obliden que tot es va originar a les valls altes del Segre i del Tet: al Conflent, la
Cerdanya i l’Alt Urgell. El també
historiador i amic, Carles Gascón, en la presentació del llibre d’Obiols, ho va
remarcar davant d’un nombrós i interessat públic, concentrat a l’antiga església
de la Immaculada.
El llibre d’Obiols
desprèn un tarannà amè, de voluntat eminentment divulgativa, escrit amb una
prosa senzilla i clara, seguint una mena de fil argumental, com si d’una
novel·la es tractés, i que endinsa el lector en aquest marc històric, geogràfic
i real de les lluites de bàndols. Esperem que sigui el preludi de més
divulgacions de les seves recerques sobre els Guilla, els Boquet, els Cadell i els
Nyer.
La cosa promet, i
molt.
Arsèguel avui,
amb cap acordionista dels antics viu, i amb cap ressò de pedrenyal dels Cadell,
reviu entre les cendres del progrés allò que un dia va ser, tot un niu, un refugi d'aquesta terra tan magra que ens ha vist néixer.
Títol: Lo niu dels bandolers de Catalunya. Els setges del castell d'Arsèguel (1588-1592).
Autor: Lluís Obiols Perearnau.
Editorial: Edicions Salòria.
Autor: Lluís Obiols Perearnau.
Editorial: Edicions Salòria.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada